top of page
  • Foto van schrijverJoost Grijsen

Social Media Marketing | Voorbeelden die inspireren!

Bijgewerkt op: 3 mrt.

Heb je wel eens nagedacht over Social Media Marketing en heb je wat goede voorbeelden nodig van sterke social media campagnes?


Dat komt goed uit, want ik heb ze op een rijtje gezet inclusief een analyse waarom ik deze advertenties zo sterk vond.





Voorbeelden social media advertenties: beter goed gejat dan slecht bedacht


Wil je graag zelf op zoek naar voorbeelden? Je kan super simpel zelf voorbeelden zoeken in de bibliotheek van META (Facebook + Instagram) of Google:


Facebook en Instagram social media advertentie voorbeelden vind je hier:


Zo ziet dat er bijvoorbeeld uit als je voorbeeld advertenties opzoekt over sportkleding:




Google Ads advertentie voorbeelden vind je hier:


Zoek hier bijvoorbeeld concurrenten op, of zoek op onderwerp, of zoek simpelweg merken op die jij sterk vind. Beter goed gejat dan slecht bedacht!


Social media marketing advertentie voorbeelden


Allereerst wil ik jullie graag meenemen in een analyse van een merk dat ik erg sterk vind.


Namelijk Quatt hybride warmtepompen. Ze schudden wat mij betreft een hele traditionele wereld echt op met hun strategie in het algemeen maar ook marketing strategie en branding. Een echte disruptor!


Wat ik goed vind aan hun social media advertentie voorbeelden:


  • Variatie: Ze hebben veel verschillende uitingen en boodschappen; niet elke boodschap is immers gepast voor je verschillende doelgroepen

  • Goede mix: Ze wisselen video's af met afbeeldingen

  • Concurrentie: Ze laten goed zien waarom je voor hen moet kiezen en niet voor de concurrent of zelfs een complementair product zoals zonnepanelen

  • Bezwaren wegnemen: ze nemen drempels of barrières weg, ze weten dat mensen niet verduurzamen omdat het te duur is, de terugverdientijd te lang is of dat mensen denken dat een warmtepomp veel lawaai maakt.

  • Benefits: Ze focussen op voordelen van hun product

  • Eerlijk: ze zijn eerlijk maar ook transparant over de prijs van het product

  • Social proof: reviews en hun klanten ratings worden goed getoond

  • Soft conversie: je kan je terugverdientijd gratis berekenen, een goede leadtool! Daarna kan je mensen proberen te overtuigen of misschien kopen mensen direct

  • Consistentie: goed gebruik van branding en huisstijl: kleuren, logo en hun product centraal in alle uitingen. Dat zorgt voor herkenning!


Social media advertentie Quatt voorbeeld 1:



Social media advertentie Quatt voorbeeld 2:




Social media advertentie Quatt voorbeeld 3:





Social media advertentie Quatt voorbeeld 4:




Social media advertentie Quatt voorbeeld 5:





Social media advertentie Quatt voorbeeld 6:






 

Mijn top 3 tips als je op social media gaat adverteren:


Social media tip 1: variatie


  • Probeer meerdere verschillende advertenties, ongeveer 5 is mijn richtlijn, in een advertentieset te stoppen, het algoritme gaat vanzelf de beste vaker uitserveren!

  • Zorg ervoor dat de uitingen qua look en feel heel sterk verschillen

  • Richt je in de ene op productvoordelen, in de ander op bezwaren wegnemen

  • Of richt je juist meer op social proof (reviews etc)


Social media tip 2: gezonde mix


  • Wissel video af met still images en kijk wat werkt. Het verrast je misschien maar afbeeldingen doen het vaak beter. En dat terwijl die makkelijker en goedkoper zijn om te maken. Mijn ervaring is dat een mix vaak goed is.


Social media tip 3: Retargeting!


  • Video’s gepost? Wistje dat je mensen die langer dan X seconden je video hebben gekeken kan retargeten? Zij hebben al interesse getoond dus dat is slim om te doen!

  • Ook je websitebezoekers kan je retargeten


Zo, dat was even een uitgebreid eerste voorbeeld met wat tips, van een partij die het goed doet, met meerdere advertenties.


 

Meer social media marketing advertentie voorbeelden


Je bent nu vast nieuwsgierig naar meer. Ik heb nog wat social media advertentie voorbeelden voor je op een rij gezet. Niet alleen goede, maar ook slechte!


Sterke voorbeelden van social media marketing advertenties


De volgende ads heb ik letterlijk van mijn eigen Instagram feed gehaald. Voor deze ad geldt in mijn ogen dat hij goed is omdat hij zo simpel is.


En iets weggeven, kortingen, of een 'gratis check' werken vaak goed. Een incentive.


De call to action (ofwel de gewenste actie van de potentiële klant) is duidelijk: shop nu met kortingen tot wel 40%. Zorg altijd dat je 1 duidelijke boodschap hebt, want je hebt maar heel kort de tijd om je lezer te overtuigen.


Voorbeeld 1 van een goede social media advertentie:


Weer een goed voorbeeld van less is more:



Voorbeeld 2 van een goede social media advertentie:


Ik hou van merken die het anders doen. Merken die kiezen voor duurzaamheid. Nuud Care is er zo één: Nuud Care deo is een innovatieve, duurzame deodorant die vrij is van aluminium, parabenen, en kunstmatige geurstoffen.


Het enige dat ik mis is uitleg over wat ze verkopen, maar wellicht is dit een advertentie voor klanten of retargeten ze mensen die al weten wat Nuud is door een andere uiting, dus dan zou het niet erg zijn.




De volgende ad van Nuud is ook sterk:







Minder goede voorbeelden van social media marketing advertenties


Zo moet het wat mij betreft dus niet.

Voorbeeld 1 van een minder goede social media advertentie:


Ik vind hem niet mega slecht, hij maakt mij op zich nieuwsgierig door de mooie foto.


Maar dat gaat waarschijnlijk ook onnodige clicks opleveren van mensen die bijvoorbeeld verwachten een iPad of een gamingmuis te kunnen kopen. Terwijl ze eigenlijk laptopstandaarden en dergelijke verkopen. Zonde dus!



Veelgemaakte fout bij social media ads


Een veelgemaakte fout bij stories (dit is een stories uiting) is dat mensen in de advertentietekst wel toevoegen waar de advertentie over gaat. Maar bij stories moet je je beseffen dat die tekst niet altijd getoond wordt.


Dus zorg voor een duidelijke visual! Bekijk altijd goed alle advertentievoorbeelden in je ads manager.


Voorbeeld 2 van een minder goede social ad:



Het is eigenlijk heel onduidelijk waar het over gaat en waarom ik dit eBook zou moeten willen downloaden. Tip: vraag aan een vriend of collega als je een uiting hebt gemaakt:


  • Is deze advertentie duidelijk?

  • Waar gaat de advertentie over en wat wordt er van je verwacht?


Dit is een goede graadmeter om te weten of mensen je advertentie begrijpen.





31 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page