top of page
  • Foto van schrijverJoost Grijsen

AI marketing: onmisbaar voor bedrijven

Bijgewerkt op: 25 feb.

AI Marketing: efficiënt werken om te groeien 🚀


Digitale marketing is dynamisch en verandert enorm snel. Artificial Intelligence, of AI, kun je inzetten om efficiënt en snel marketing te bedrijven.


AI in marketing is een revolutionaire ontwikkeling. Ik volg de ontwikkelingen al een tijdje op de voet, en naar mijn mening vormt AI een onmisbare schakel in het optimaliseren van marketingstrategieën. En in het automatiseren van bedrijfsprocessen en slimmer en efficiënter werken. Maar wat is AI precies, en hoe kan het jouw marketing naar een hoger niveau tillen? En wat zijn juist valkuilen? Ik leg je het graag uit in dit artikel.


Wat is AI Marketing?

AI marketing is eigenlijk simpelweg het integreren van AI tools in jouw marketingstrategie. Of zelfs tools als ChatGPT gebruiken om je te helpen bij het opzetten van je strategie. AI marketing is dus de inzet van kunstmatige intelligentie technologie om marketingbeslissingen te automatiseren, te verbeteren en te versnellen. Je kunt bijvoorbeeld met AI gemakkelijk grote hoeveelheden data analyseren om inzichten en patronen te herkennen. Waar dit voor mensen veel meer tijd zou kosten. AI kan daarnaast helpen bij het personaliseren van je klantreis en hoe klanten die ervaren, het optimaliseren van campagnes in real-time en helpen om klantgedrag te voorspellen.


AI Marketing en ChatGPT

Veel mensen denken bij AI aan ChatGPT, maar er zijn nog veel meer tools. Dit is wel één van de eerste en meest gebruikte en geavanceerde AI-gebaseerde taalmodellen. Begin je net met het gebruiken van AI software, is dit een hele goede start. Wist je dat GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer? Dit betekent feitelijk dat het een taalmodel is, gebaseerd op deep-learning algoritmen. Dit maakt dat je er als het ware 'mensachtige' gesprekken mee kunt voeren, waar de GPT antwoord geeft op jouw vragen.


Mijn tip? Neem de betaalde ChatGPT variant. Voor nog geen €20 per maand krijg je onbeperkt toegang. Het voordeel versus de gratis versie is dat deze direct toegang heeft tot het internet en dus beschikt over recente informatie. De gratis variant niet. Verder kun je eenvoudig sheets en afbeeldingen uploaden ter input.


Hoe gebruik je tools als ChatGPT om je marketing efficiëntie te boosten?

Input is output, dit is iets wat heel erg belangrijk is om te beseffen. De antwoorden van ChatGPT zijn slechts zo goed als de zogeheten prompt die jij ingeeft. Prompt is het samenstellen van de opdracht die je aan ChatGPT geeft. Hoe specifieker en gedetailleerder, hoe beter de uitkomst. Ik gebruik het zelf bijvoorbeeld veel voor het schrijven van content. Hier een voorbeeld van een prompt:


Prompt: "Acteer als senior seo specialist die werkt bij Grey Sand Marketing met jarenlange ervaring op het gebied van AI marketing, je bent één van de beste in jouw vakgebied. Schrijf een artikel over de top 10 trends op het gebied van AI marketing. Schrijf voor het artikel een pakkende, catchy titel die lezers nieuwsgierig maakt (van maximaal 60 tekens) en een meta description van max. 160 tekens. Schrijf een korte introductie waarin je het hele artikel samenvat in zo'n 40-100 woorden. Gebruik duidelijk onderscheid tussen headings en subheadings en neem de belangrijkste zoekwoorden mee in de titel, meta description, headers en in de paragrafen. De zoekwoorden zijn: [zoekwoord 1], [zoekwoord 2]. Schrijf het in de stijl van Grey Sand Marketing, zie www.greysand.nl voor de tone of voice. Op een schaal van 1 tot 10 waar 10 zeer formeel is, schrijf ongeveer op het niveau van een 6."


AI gebruiken voor contentmarketing

Zoals de prompt hierboven laat zien: je kunt AI heel goed inzetten voor contentmarketing. Het zal je helpen gestructureerde artikelen te schrijven, veel sneller dan je dit zonder AI ooit zou kunnen. Let er wel op dat je altijd goed redigeert, want er staan soms onjuistheden in.


Als ik zelf iets schrijf, probeer ik ook altijd mijn eigen kennis of informatie uit eigen onderzoek toe te voegen. Vertrouw nooit alleen maar op de AI informatie die ChatGPT of andere tools voorschotelen. Blijf kritisch, creatief en geef je mening over bepaalde onderwerpen.


AI image generation

Heb je er soms ook wel eens last van dat je niet de juiste foto's hebt voor op je site, maar je hebt ook geen budget om foto's te laten schieten? Als je de betaalde versie van ChatGPT neemt, krijg je ook direct Dall-E erbij. Hiermee kun je door middel van prompts afbeeldingen laten genereren. Het is niet de allerbeste tool, dat is tot nu toe toch wel MidJourney (een andere image generation tool), maar ik heb er zelf echt hele bruikbare afbeeldingen mee gemaakt, zie hieronder!



ai marketing dall-e
Deze afbeeldingen heb ik gegenereerd met Dall-E!

De kracht van AI in marketing

AI kan je helpen efficiënter te werken op de volgende manieren:

  1. Gegevensanalyse: Grote datasets zijn een eitje voor AI gestuurde programma's, bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in klantgedrag.

  2. Personalisatie: Je kunt met behulp van AI marketing je klantreis en communicatiemiddelen personaliseren.

  3. Automatisering: Efficiënte uitvoering van repetitieve taken, zoals e-mailcampagnes of social media posts.

  4. Voorspelling: Identificeren van toekomstige trends en klantgedragingen om proactief marketingstrategieën aan te passen.

  5. Goedkoop, snel afbeeldingen of video genereren (bijvoorbeeld met Dall-E of Midjourney, video staat wat mij betreft nu nog wel net iets te veel in de kinderschoenen, maar bijvoorbeeld Synthesia of Runway ML)


Sidenote: wees altijd voorzichtig met welke data je deelt met tools als ChatGPT of andere AI marketing tools. Wees je er bewust van dat je niet altijd zomaar klantdata moet delen. Als je dat wel wil doen, zorg dat je goed weet wat er mee gebeurt binnen dergelijke AI platformen.


Onmisbare AI marketing tip


Wil je jezelf verder ontwikkelen op het gebied van AI marketing en hier alles over weten? Een tijd geleden ontdekte ik dat er een schat van informatie te vinden is op verschillende plekken. En het mooie hieraan: het is ook nog eens gratis, niet onbelangrijk voor ons Dutchies.

  1. Linkedin: Professionals en voorlopers delen hier hun bevindingen van AI marketing. Dit is de perfecte manier om op de hoogte te blijven. Volg dus vooral een paar van de meest vooraanstaande AI specialisten, zoals:

    1. Chloe Christine: Gespecialiseerd in GA4, DATAlooker etc.

    2. Olaf Lemmens: Een van de eerste AI specialisten in Nederland die ik begon te volgen en die mij inspireerde om hier ook mee aan de slag te gaan! Hij is zelfs een eigen agency gestart.

    3. Ruben Hassid: Vooral gespecialiseerd in prompting.

    4. Rory Flynn: Gespecialiseerd in het creëren van levensechte afbeeldingen met Midjourney.


Dit is slechts een kleine greep van mensen die mij dagelijks inspireren. Ga vooral op zoek naar content creators en ondernemers die schrijven over datgene waar jouw interesses liggen!


Ik ben zelf sinds kort ook actief op Linkedin en kom graag in contact. Bekijk ook mijn meest recente posts!







Ontwikkel je eigen GPT en boost je marketing


Wist je dat je je eigen GPT kan trainen? Je geeft dan allerlei data over bijvoorbeeld jouw onderneming of jouw rol. Op basis daarvan train je de GPT als het ware om zich te gedragen zoals jou of bijvoorbeeld als marketeer.


Als je de betaalde ChatGPT variant hebt, kun je ook in de bestaande database van GPT's zoeken.


ChatGPT en AI marketing strategie


Om te beginnen zou je kunnen proberen om ChatGPT je te laten helpen bij je marketing strategie. Hou wel altijd in het achterhoofd dat je ChatGPT vooral moet zien als een eenvoudig hulpje, een soort AI marketing assistent. Neem niet alles één op één over maar zie het vooral als richtlijn. Dit zijn de vragen die je kan stellen:


Doelmarkt en doelgroep

  • Wie is mijn ideale klant en wat zijn hun demografische en psychografische kenmerken?

  • Wat zijn de belangrijkste behoeften en pijnpunten van mijn doelgroep?

  • Creëer persona's die onze producten of diensten zouden afnemen en geef aan waar zij te vinden zijn en welke platforms of nieuws en andere content zij consumeren

  • Bonus AI marketing tip: als je al weet dat print werkt omdat je bijv. een succesvolle ad in de Libelle had, vraag dan of ChatGPT je 10 bladen met vergelijkbare doelgroep en bereik kan geven

Concurrentieanalyse

  • Wie zijn mijn belangrijkste concurrenten en wat zijn hun sterke en zwakke punten?

  • Hoe positioneer ik mijn merk uniek ten opzichte van mijn concurrenten?

Product- of dienstaanbod, ofwel waardepropositie

  • Wat maakt mijn product of dienst uniek en hoe lost het de problemen van mijn doelgroep op?

  • Hoe kan ik mijn product- of dienstaanbod verbeteren om aan de behoeften van de klant te voldoen?

Marketingkanalen en -tactieken

  • Welke marketingkanalen (bijv. sociale media, e-mailmarketing, SEO) zijn het meest effectief om mijn doelgroep te bereiken?

  • Welke soorten content (bijv. blogposts, video's, infographics) zullen het meest resoneren met mijn doelgroep?

Budgettering en middelen

  • Hoe kan ik mijn marketingbudget effectief verdelen over verschillende kanalen en initiatieven?

  • Welke tools of software kan ik gebruiken om mijn marketinginspanningen te ondersteunen en te optimaliseren?

Doelstellingen en KPI's

  • Wat zijn realistische doelstellingen voor mijn marketinginspanningen en hoe meet ik succes?

  • Welke Key Performance Indicators (KPI's) moet ik volgen om de voortgang van mijn marketingstrategie te beoordelen?

Klantbetrokkenheid en -loyaliteit

  • Hoe kan ik de betrokkenheid van mijn klanten vergroten en een loyale klantenbasis opbouwen?

  • Welke strategieën kan ik gebruiken om klantfeedback te verzamelen en te gebruiken voor verbetering?

Digitale marketing, AI marketing en technologie

  • Hoe kan ik AI en data-analyse gebruiken om mijn marketinginspanningen te personaliseren en te optimaliseren?

  • Welke technologische trends moet ik in de gaten houden die van invloed kunnen zijn op mijn marketingstrategie?


Zorg dat je de vragen toespitst op jouw bedrijf. Wederom: hoe meer input je geeft, hoe nauwkeuriger de antwoorden gaan zijn. Wat extra tips:


  • Geef aan hoeveel budget je hebt

  • Geef uitdagingen aan waar je mee kampt en vraag om oplossingen

  • Geef aan wat jouw langetermijndoelstelling is


AI marketing inzetten om te automatiseren


Een van je grootste kostenposten is personeel. De arbeidsmarkt is krap, dus hoe kan je AI marketing slim inzetten om efficiënter te werken?


Juist, door automatisering. Denk bijvoorbeeld aan een tool als Intercom. De voordelen van een tool als Intercom:

  • Klantsegmentatie: je kan automatisch segmenteren en mensen persoonlijk benaderen

  • Popups en banners: Je kan popups of banners tonen op je site op de manier hoe jij dat wil

  • AI Chatbot: Je kunt een chatbot eenvoudig integreren op je website en deze volledig trainen met informatie die jouw klantenservice medewerkers ook moeten weten. Zo kan een groot deel van de vragen worden opgelost door je chatbot en heb je minder mensen nodig op de klantenservice afdeling (of zij kunnen andere nuttigere dingen doen, zoals klachtafhandeling, waardoor je tevredenheidsscore gaat stijgen).

  • Leadkwalificatie: Je kan leads automatisch scoren, zo weet je welke leads warm zijn en welke niet


Bij mijn huidige werkgever werken we met Intercom en zien zeer positieve resultaten met de chatbot. Vandaar dat ik Intercom noem, maar er zijn nog veel andere tools die je kan inzetten.


Inspiratie opdoen: prompting tips


Eigenlijk zijn de mogelijkheden eindeloos. Ik doe zelf vooral vaak graag inspiratie op.


Hier wat tips:

  • Geef 5 mogelijke onderwerpregels voor een marketing e-mail, gebruik niet meer dan 7-10 woorden en gebruik een emoticon.

  • Geef me vijf ideeën voor een blog over contentmarketing

  • Schrijf een blog over AI marketing en schrijf deze op een manier dat iemand op de middelbare school het nog eenvoudig zou kunnen begrijpen

  • Hoe zorg ik voor een hogere clickratio op mijn huidige social uitingen [omschrijf je uitingen, de cta en copy]


Belangrijk bij prompting: als je na het antwoord niet tevreden bent, schaaf het dan bij door bijvoorbeeld dingen te zeggen als:

  • Schrijf het artikel informeler, als 1 informeel is en 10 zeer formeel, maak er een 2 van

  • Schrijf het artikel iets vrolijker en maak hier en daar een grap

  • Maak de regels korter


Nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Neem contact met me op voor een korte kennismaking of om even te sparren. 🌲



13 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page