top of page
  • Foto van schrijverJoost Grijsen

Performance Max | Haal het maximale uit Google advertising 🚀

Zet jij alleen nog in op Google Ads, of ben je al over op Google Performance Max campagnes? Probeer het nu en blijf je concurrentie voor.


Veel bedrijven hebben Performance Max nog niet ontdekt, maar het is een uitstekende manier om je bereik te vergroten en slim jouw doelgroep online te bereiken. Lees snel verder hoe je dit doet.


 

Wat is een Performance Max Campagne?


Een Performance Max campagne is een nieuw type campagne binnen Google Ads, ontworpen om adverteerders te helpen hun advertentiedoelen over alle Google-platforms heen te bereiken.


In een traditionele Google Ads campagne focus je enkel op mensen die zoeken via Google. Je advertentie verschijnt dan boven de onbetaalde zoekresultaten.


Met Performance Max campagnes kun je adverteren over Google's gehele advertentienetwerk heen, dat zijn de kanalen:


  • YouTube

  • Google Search (reguliere Google Ads)

  • Display Network

  • Discover

  • Gmail

  • Google Maps

  • Merchant Center (als je producten verkoopt)


Super handig, want je hoeft maar 1 advertentie te maken, daarin stop je beschrijvingen, koppen zoals je dit normaal ook in Google Ads doet. Het is echt een aanvulling op je Google Ads campagnes, om meer conversies te genereren.



 


Hulp nodig bij Google Ads of Performance Max campagnes? Ik sta voor je klaar, plan een kennismaking met me in om de mogelijkheden te bespreken!





 


Verder kun dus je ook video' s en afbeeldingen toevoegen, want deze zullen onder andere worden getoond op Youtube, Display en Discovery. Je ziet meteen een voorbeeld hoe het eruit komt te zien op de verschillende kanalen:



Google Ads Performance Max Campagne
Voorbeelden van Google Ads Performance max advertenties

Performance max campagnes worden ook wel Smart Shopping campagnes genoemd: ze zijn veel visueler ingesteld en Google zorgt er met automatiseringen en optimalisaties voor dat de campagnes zo goed mogelijk presteren. Door middel van algoritmes en machine learning wordt de juiste advertentie getoond aan jouw doelgroep. Met een beetje hulp van jou:


  • Je kunt doelgroepsignalen instellen zodat Google weet welke doelgroep jij wil bereiken

  • Als je een campagnedoel hebt ingesteld gaat Google optimaliseren, bijvoorbeeld als je conversies maximaliseren instelt, gaat Google zo veel mogelijk conversies realiseren bij jouw doelgroep op basis van de doelgroepsignalen


 

Voordelen van Performance Max Campagnes


  • Automatisering: Door gebruik te maken van Google's machine learning, optimaliseren Performance Max campagnes automatisch advertentieplaatsingen en biedingen om de beste resultaten te behalen. Je hoeft daar dus minder op te sturen

  • Verbeterde zichtbaarheid: Je bereik zal flink worden vergroot omdat je nu op verschillende kanalen te zien bent. Google kan daarnaast zorgen dat mensen die jou bijvoorbeeld zien via Display of Youtube, weer worden geretarget als ze gaan zoeken in Google.

    • Zelf haalde ik met de eerste Performance Max campagnes goede resultaten, niet alleen qua conversie maar ook qua doelgroep die ik bereikte:

      • Mensen zaten ongeveer 1 minuut en 3 seconden op onze site via reguliere Google Ads, en wel 1 minuut en 53 seconden via Cross-Channel verkeer uit Performance Max!

  • Flexibele Doelstellingen: Of het nu gaat om het genereren van leads, het verhogen van online verkopen, of het stimuleren van websiteverkeer, Performance Max staat centraal in het behalen van diverse bedrijfsdoelen.

  • Zeer specifieke targeting mogelijk op basis van doelgroepsignalen. Lees snel verder en zie hoe dit werkt!


Nadelen van Performance Max Campagnes


  • Irrelevante plaatsingen: Je moet oppassen dat jouw advertenties niet worden uitgeserveerd op allerlei spamsites of irrelevante YouTube kanalen. Je moet dus heel erg goed letten op uitsluitingen. Dit is handmatig bijna niet te doen, maar er zijn slimme manieren om dit op te lossen.

  • Beperkte controle: Google geeft heel weinig inzicht over welke onderdelen van je advertentie het goed doen en via welk kanaal. Slim, want ze hopen zo dat je meer gaat uitgeven.

    • Bonustip: wees altijd kritisch en analyseer je cijfers goed. Het is echt niet altijd zo dat geautomatiseerde campagnes of tips van Google beter werken: zij willen simpelweg dat je meer uitgeeft. Dus blijf testen en hou je data in de gaten!


 

Wanneer Performance Max Campagnes inzetten?


Performance Max campagnes zijn een goed idee voor jou wanneer je:


  • Google Ads al hebt uitgespeeld. Zitten je campagnes aan het maximale bereik? Of zijn de kosten per conversie te hoog? Dan is het slim om met Performance Max campagnes te testen.

  • Meer visuele content wil bieden: vaak vooral handig als je een wat ingewikkelder product of dienst hebt en tot de verbeelding wil spreken.

  • Je online zichtbaarheid over diverse kanalen wilt uitbreiden maar beperkt de tijd hebt: het is namelijk super eenvoudig op te zetten.


Wanneer is het onverstandig om Performance Max Campagnes in te zetten?


Performance Max campagnes zijn niet altijd een succes. Je zal hiermee moeten testen, of misschien van tevoren al kunnen zien dat het voor jou niet is weggelegd.


Gebruik geen Performance Max wanneer je:


  • Strikte controle wenst over advertentieplaatsingen. Via Google Ads bepaal je bijvoorbeeld echt exact zelf op welke zoekwoorden je inkoopt. Dat gaat helaas niet bij Performance Max.

  • Krap budget: het kan even duren voordat je de juiste snaar te pakken hebt. Met een klein budget is Google Ads bijvoorbeeld veiliger.

  • Snel resultaat nodig: Specifieke resultaten nodig op korte termijn. Het kan namelijk even duren voordat je resultaat gaat zien. Het kan ook snel gaan, maar je neemt wel een risico.


 

Valkuilen en hoe je deze kan vermijden


Succes met Performance Max bereik je alleen door er tijd in te stoppen, te testen en soms ook geduld te hebben. Veelgemaakte fouten zijn onder meer:


  • Te snel stoppen: Niet voldoende tijd geven aan het algoritme om te leren.

  • Onjuist conversiedoel ingesteld

  • Slechte assets: Geen goed advertentiemateriaal met duidelijke boodschap


 

Zo zet je een Performance Max campagne op in Google


Lees hier hoe je stap voor stap een Performance Max campagne opzet.


Doelen en Performance Max biedstrategie


Het begin is om je doelen te definiëren. Wat wil je bereiken? Daar stel je ook jouw campagnes op in. Wil je bijvoorbeeld richten op websitebezoek en brand awareness, richt je dan op aantal klikken maximaliseren als champagnedoel.


Performance Max maakt gebruik van Artificial Intelligence, voor biedingen, budget optimalisaties en het genereren van de best presterende advertentie.


Je kunt verschillende slimme bedstrategieën inzetten om de beste resultaten te bereiken:


  • Hou je conversiewaarde bij? Gebruik dan "conversiewaarde maximaliseren"

  • Hou je alleen aantallen conversies bij? Richt je dan op "aantal conversies maximaliseren"


Maak Performance Max advertenties aan in je campagne


Log in op je Google Ads account. Klik op maken en maak een nieuwe campagne aan. Geef vervolgens het doel aan: wil je richten op verkoop, leads, wegverkeer of iets anders?



campagnedoel performance max campagne
Geef het champagnedoel aan van je Performance Max Campagne

Vervolgens kies je voor Performance Max campagne:



campagnetype performance max
Kies je campagnetype: Performance Max

Stel dan een biedstrategie in en je conversiedoel.


Optimaliseren voor nieuwe klanten


Je kunt 'optimaliseren voor nieuwe klanten werven' aanvinken en een klantenlijst uploaden (dat kan ook geautomatiseerd) zodat je geen budget verspilt aan mensen die al klant zijn (tenzij je wil upsellen natuurlijk!).


Locatietargeting


Geef op waar je wilt adverteren. Je kan bijvoorbeeld:


  • Per provincie aangeven of je daar wil adverteren

  • Richten op steden

  • Postcodegebieden inladen (als je bijvoorbeeld een slimme selectie hebt van woningen met een tuin als je tuinproducten verkoopt)

  • Uitsluiten: Je kan ook gebieden juist uitsluiten als ze niet van toepassing zijn


Let op: bij reguliere Google Ads campagnes kan je ook aanvinken of mensen regelmatig aanwezig zijn op de locatie die jij aangeeft, of ook mensen die interesse hebben getoond. Richt je je op mensen die er wonen, ga dan voor mensen die regelmatig op de locatie zijn.


Deze optie is er helaas in Performance Max niet.


Zorg voor kwalitatieve en veelzijdige afbeeldingen, video's en teksten


Google geeft aan hoe goed jouw advertenties zijn, probeer ervoor te zorgen dat de kwaliteit in ieder geval goed is, maar het liefst 'uitstekend'.


 

Image assets - specs & aanbevelingen


Zorg dat je de gewenste formaten allemaal in de advertentie stopt, dan wordt je op zoveel mogelijk plekken uitgeserveerd. Hoe meer hoe beter, want dan kan Google meer variaties maken.


Er zijn maar liefst 6 verschillende typen assets die je in kunt zetten in Performance Max campagnes. Bekijk hier alle Performance Max afmetingen en specificaties op een rij:


Landscape afbeelding


  • Ratio: 1.91:1.

  • Aanbevolen grootte: 1200 x 628px, (minimum: 600 x 314px).

  • Maximale bestandsgrootte: 5120KB.

  • Aanbevolen aantal afbeeldingen: 3 (minimum: 1, maximum: 20).


Vierkante afbeelding


  • Afmetingen: 1:1.

  • Aanbevolen grootte: 1200 x 1200px (minimum: 300 x 300px).

  • Maximale bestandsgrootte: 5120KB.

  • Aanbevolen hoeveelheid afbeeldingen: 3 (minimum: 1, maximum: 20).


Portrait image


  • Ratio: 4:5.

  • Recommended size: 960 x 1200px (minimum: 480 x 600px).

  • Maximale file size: none.

  • Aanbevolen aantal assets: 1 (minimum: 0, Maximum: 20).


Vierkant logo (belangrijk voor awareness!)


  • Benodigde ratio: 1:1.

  • Aanbevolen afmeting: 1200 x 1200px (minimum: 128 x 128px).

  • Maximale file size: 5120KB.

  • Aanbevolen aantal assets: 1 (minimum: 1, maximum: 5).


Landscape logo (belangrijk voor awareness!)


  • Benodigde ratio: 4:1.

  • Aanbevolen afmetingen: 1200 x 300px (minimum: 512 x 128px).

  • Maximale bestandsgrootte: 5120KB.

  • Aanbevolen aantal: 1 (minimum: 0, maximum: 5).


Video afmetingen


Er is maar een type video, deze worden vertoond op Youtube. Soms ook in het display netwerk. De afmetingen zijn als volgt:


  • Aanbevolen aantal video's: 5 (minimum: 0, maximum: 5).

  • Minimale lengte: 10 seconds.

  • Afmetingen: horizontaal (16:9), verticaal (9:16), of vierkant (1:1)

Heb je geen video's? Google kan video's automatisch maken van je afbeeldingen. Ik zou het niet aanraden, want het is dan slechts een slideshow en zal waarschijnlijk niet echt de aandacht trekken.


Tips voor je performance max video's:


  • Trek in 3 seconden de aandacht, probeer op te vallen

  • Probleem: Laat zien welk probleem je oplost voor je klant, hou de aandacht vast

  • Zorg voor een goede voice-over, dit helpt om de aandacht te trekken (meer dan alleen een achtergrondmuziekje)

  • Call-to-action: Kom daarna met een duidelijke CTA

    • Je kan Google automatisch een CTA laten selecteren, maar meestal weet je zelf ook best wel wat goed past. Daar ben je dus vrij in.


Als je al deze assets toevoegt dan gaan jouw campagnes ongetwijfeld als een raket! Je gaat op alle devices en kanalen optimaal zichtbaar zijn 🚀.



Grey sand marketing performance max raket
Hulp nodig? Ik help je graag!

Ik help je graag, neem contact op en dan kijken we samen hoe ik je kan helpen. Klik op de knop en vul het formulier in onderaan de pagina:





 

Doelgroeptargeting in Performance Max campagnes


Dit is waar het echt interessant wordt, vind ik. Je hebt namelijk hele goede targeting opties via Performance Max die je in Google Ads niet hebt. In mijn ogen is dit het grootste voordeel van Performance Max campagnes. Ik leg het je hier graag uit!


Demografische targeting


  • Geslacht: Richt je je op mannen of vrouwen of maakt het niet uit?

  • Leeftijd: Ook kan je de leeftijden aangeven.

  • Ouders: Richt je je op ouders? Ook dit kan je aangeven.

  • Inkomen: dit is alleen in sommige regio's beschikbaar. Helaas niet in Nederland.


Het geslacht en leeftijd zijn niet van iedereen bekend, dus je kunt ook aangeven of je mensen waarvan dit het geval is wilt meenemen in je targeting.




Doelgroepsignalen Performance max doelgroepen


Mijn tip: voeg altijd zoekthema' s toe aan je Performance Max campagnes. Het is nog een Beta, dus wordt nog getest. Maar je kunt het alvast proberen. Zo weet Google beter op wie jij je wilt richten.




First party data in Google Performance Max campagnes


First party data is data die jij direct zelf verzamelt (bijv. via je website) jouw eigendom is. Nu de third party cookie is afgeschaft is First Party Data enorm belangrijk voor gerichte targeting.


Hiermee kun je:


  • Websitebezoekers retargeten

  • Klantlijsten retargeten

  • Analytics 4 segmenten targets

  • YouTube gebruikers die interactie hebben gehad met je merk



Geef je doelgroep een naam zodat je hem eventueel vaker kan gebruiken in de toekomst.


Interesses en gedetailleerde demografieën


Hier wordt het pas écht interessant als je het mij vraagt! Je kunt hier namelijk aangeven of je mensen wil die:


  1. In-market zijn: mensen die in de markt zijn om jouw product of dienst te kopen. Dit herkent Google bijvoorbeeld aan bepaald zoekgedrag doordat mensen zich oriënteren. Je kan onder andere targeten op mensen die in-market zijn voor:

    1. Auto's

    2. Elektronica

    3. Fitness

    4. Software

    5. En nog veel meer!

  2. Levensgebeurtenissen. Target mensen die:

    1. Net een nieuwe baan hebben of krijgen

    2. Een nieuw huis gekocht of willen kopen

    3. Net getrouwd of gaat trouwen

    4. Nieuw huisdier of krijgen er 1

    5. Met pensioen zijn of gaan

    6. Hun woning gerenoveerd hebben of gaan renoveren

    7. Zijn verhuisd of gaan verhuizen

    8. Een bedrijf gaan starten of al hebben gestart

  3. Affiniteit:

    1. Mensen die geïnteresseerd zijn in bepaalde diensten, producten of andere zaken. Onder andere in:

      1. Beauty en welness

      2. Huis en tuin

      3. Reizen

      4. En nog veel meer!

  4. Aangepaste interesses: je kan hiermee hele interessante segmenten maken. Bijvoorbeeld:

    1. Mensen die bepaalde websites bezoeken, je kan zelf ingeven welke sites

    2. Mensen die bepaalde typen apps gebruiken

  5. Gedetailleerde demografie

    1. Ouders of niet

    2. Getrouwd of alleenstaand, of in een relatie

    3. Huiseigenaar of huurder



Kortom: hoe beter jij aan weet te geven wie jouw doelgroep is, hoe meer resultaat je uit je Performance Max campagnes gaat halen.


Bonustip: In Google Ads kan je segmenten toevoegen puur om te monitoren of er doelgroepen zijn die een grotere conversiekans hebben. Zet er gewoon zoveel mogelijk aan ter observatie, dan kan je deze input later gebruiken voor je Pmax campagnes!


Campagnestructuur van je Performance Max campagnes


  • Doelgroep: Campagnestructuur is belangrijk. Mijn tip? Deel je item groepen in op basis van doelgroepen. Dan kun je uitingen laten zien die de doelgroep aanspreken.


  • Type product: Maar je kunt ook structureren op type product. Bijvoorbeeld een campagne voor je best-sellers. Daar wil je misschien wat meer budget voor opzij zetten omdat je al weet dat ze goed presteren.

  • Doelgroepsignaal: Je kunt hier ook nog veel verder in gaan. Bijvoorbeeld door op doelgroepsignaal te structureren. Je kunt bijvoorbeeld een campagne opzetten die gericht is op mensen die gaan verhuizen. Je uitingen en teksten kun je daar dan op aanpassen.


Monitor en optimaliseer je Pmax campagnes regelmatig


Op welke KPI's kun je sturen bij Performance Max campagnes? Ik zet ze hier op een rij. Check deze regelmatig:


Stuur vooral op deze KPI' s:


  • Impressions

  • Page views

  • Time on site

  • Bounce rate

  • Engagement rate

  • Conversies

  • Conversiewaarde (indien mogelijk)

  • Kosten per conversie


 

Laatste handige tips voor Pmax campagnes


Testen, testen testen! Zorg dat je regelmatig tests doet. Hou de cijfers in de gaten; gaat een campagne minder presteren? Misschien zijn je ads aan vervanging toe. Probeer eens een a/b test of test twee advertenties tegenover elkaar. Je kan ook A/B testen met biedstrategieën.


Verder: branding is ook belangrijk. Een deel van de kanalen, bijvoorbeeld Youtube en Display, zitten wat meer op awareness. Je wil dan goed herkend worden voor wanneer mensen later terugkomen. Zorg dat je je logo toevoegt aan campagnes in verschillende kleuren en maten.


In analytics kun je bij het kanaal 'Cross Network' kijken voor verkeer uit display en discovery vanuit je Performance Max campagnes.


 

Ben jij al om en wil je met Performance Max werken maar weet je niet hoe?


Ik kan je helpen. Plan een afspraak in voor een kennismaking!



32 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page