top of page
  • Foto van schrijverJoost Grijsen

Voordelen van SEO | 8 belangrijkste op een rij 💪🏻

Je staat op het punt om te beginnen aan SEO, maar je twijfelt nog. Waarom zou je dit nu eigenlijk moeten doen? Dat leg ik graag uit door de belangrijkste 8 SEO voordelen op een rij te zetten.


SEO is iets wat tijd en energie kost. Je moet echt gemotiveerd zijn om mensen te helpen met jouw content. Je probeert vragen van mensen op te lossen, maar uiteindelijk help je ze ook om producten of diensten te vinden die ze nodig hebben.


Om je vast wat moed in te praten, zie hier resultaat bij één van mijn vorige werkgevers waar ik in mei een nieuwe SEO tool aanschafte en hard aan de slag ging met SEO content schrijven en de site optimaliseren:


seo voordelen organische groei resultaten

  • Het kostte zon 6-8 maanden. De gemiddelde positie ging van bijna 40 naar 22. SEO werd 1 van onze grootste marketingkanalen. En zeker het meest kosten efficiënte kanaal.

  • De bezoekersaantallen gingen van nog geen 10.000 naar meer dan 18.000 (door bijzondere omstandigheden waren de resultaten in feb 2023 ook al abnormaal hoog, dus die 18.000 was nog eens extra bijzonder omdat de markt eigenlijk ingestort was. SEO was dus deels onze redding)

  • Aantal impressies ging van rond de 400.000 naar rond de 700.000

  • We rankten veel meer op content waar de klant ook echt koopintentie had dan voorheen, waardoor er veel meer conversies uit kwamen dan voorheen. Dat kwam ook door conversieoptimalisatie op de pagina's zelf.


SEO voordelen die jou versteld doen staan

Zoekmachineoptimalisatie kan jouw bedrijf zichtbaarheid geven. SEO is een cruciaal onderdeel van elke marketingstrategie. Tot mijn verbazing blijven mensen de kracht van SEO onderschatten.


Na het lezen van deze voordelen zul je inzien dat SEO niet mag ontbreken in jouw strategie.


De belangrijkste 8 SEO voordelen op een rij


1. Organisch zoekverkeer aantrekken


Dit is zeker één van de, zo niet het grootste, voordelen van SEO. Het grootste deel van je websitebezoekers zal via zoekmachines komen.


Welke zoekmachines worden in Nederland gebruikt (data van 2022)?

Nederland

Totaal

Google

93,77%

Bing (microsoft)

3,3%

DuckDuckGo

1,04%

Yahoo!

0,94%

Overig

0,95%


SEO zorgt ervoor dat jouw website geoptimaliseerd is om door voornamelijk Google als meest relevant beschouwd te worden voor vragen die mensen stellen. Zo wordt jij dus, zonder extra kosten, vertoond als mesen een zoekopdracht invoeren. Direct onder de betaalde resultaten.


Met ongeveer 63.000 Google-zoekopdrachten per seconde, biedt SEO jouw bedrijf de kans om mee te dingen naar deze zoekresultaten, door te focussen op de trefwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf.


2. Leadgeneratie tegen lage kosten


In tegenstelling tot adverteren op Google Ads of Social Media is SEO vrij goedkoop. Je moet wel investeren (vooral tijd, tenzij je het uitbesteed, dan ook geld). Maar dat betaalt zich vooral op lange termijn dubbel en dwars terug.


Je kunt vooral mensen in verschillende stadia van de 'funnel' naar je site trekken. Verkoop je bijvoorbeeld kinderspeelgoed? Richt je dan eerst alvast op handige content rondom zwangerschappen. En vang alvast een e-mailadres af. Daarna probeer je hen met meer conversiegerichte content over te halen tot een aankoop.


Zo kun je mensen in zowel de oriënterende fase als aankoopfase goed helpen met nuttige content.


Hulp nodig? Plan gratis een kennismaking in en krijg een analyse t.w.v. €50 geheel gratis!





3. Merkbekendheid Verhogen


Naast de eerste twee SEO voordelen, bouw je ook aan je zogeheten autoriteit in de industrie. Als je hoog in Google verschijnt, wekt dat vertrouwen bij consument maar ook bij Google. Google ziet jou als een autoriteit door jouw goede content en doordat anderen naar je linken.


De consument ziet dat ook zo: als jij hoog verschijnt in de organische resultaten, dan straal je vertrouwen uit met je merk.


Uiteindelijk leidt dat natuurlijk tot meer klikken, betrokkenheid en uiteindelijk tot grotere merkbekendheid. Hou altijd de doorklikratio, bouncerate en andere KPI's goed in de gaten als je jouw seo resultaten gaat meten.



seo voordelen op een rij
Hulp nodig? Ik help je graag de seo voordelen toe te passen.


4. Voorblijven op de Concurrentie


Ook jij hebt te maken met concurrentie, toch? Veel bedrijven zijn niet actief, dus je kan hen aftroeven. Terwijl zij betalen voor advertenties sta jij gratis hoog in Google!


Is je concurrent wel actief? Beter goed gejat dan slecht bedacht. Analyseer wat zij goed toen. En zorg dat je de goede dingen overneemt, maar uiteraard wel je eigen, unieke content schrijft.


Je kunt je ook focussen op trefwoorden waarvoor zij niet ranken, waardoor je extra zichtbaarheid krijgt in Google-zoekopdrachten.


SEO Bonustip om verkeer naar je site te trekken:


  • Probeer niet altijd voor zoekwoorden te gaan waar gigantisch veel zoekverkeer op zit, maar waar veel concurrentie op aanwezig is. Je gaat dan maar moeilijk hoog komen, of zelfs helemaal niet.


  • Als je tijd steekt om te ranken op een zoekopdracht waar maandelijks 4000 keer op gezocht wordt, maar je komt niet op pagina 1, dan is het zinloos. The best place to hide a dead body, is the second page of the Google search results, zeggen wij SEO experts altijd.


  • Als je in de top 3 staat op een zoekwoord dat misschien maar 100 zoekopdrachten per maand heeft en je pakt daar een derde van heb je toch alweer 100 bezoekers per maand binnen. Hoe meer je schrijft, hoe meer zich dit opstapelt.


5. Je website optimaliseren voor mobiele gebruikers


Met nog altijd een toename van mobiele zoekopdrachten is het essentieel dat je site geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. SEO dwingt je om je site goed te optimaliseren voor mobiel, want anders zul je niet hoog ranken.


Google rangschikt namelijk mobiel-geoptimaliseerde websites hoger dan sites die dat niet zijn.


6. Vertrouwen opbouwen


Kwalitatieve content op je site bouwt vertrouwen op met je lezers en verbetert daarmee je ranking. Google kijkt niet alleen naar specifieke woorden voor ranking, maar ook hoe vaak en hoe gezaghebbend je interacteert met je publiek.


Als jij daarnaast content schrijft waar mensen écht iets aan hebben, dan vertrouwen ze jou en je merk. Want je weet waar je het over hebt. 💪🏻


7. Geen beperkingen budget en duurzaamheid


Je gaat duurzaam groeien. Als je eenmaal hoog staat, dan blijf je waarschijnlijk ook hoog staan. Je zult wel altijd moeten proberen je content up-to-date te houden.


Als je budget op is, is dat geen probleem. Als je organisch goed staat op keywords die converteren, blijf je omzet binnenhalen! Dat is bij adverteren natuurlijk wel anders.


8. Mensen naar je fysieke locatie trekken


SEO is niet alleen voor online bedrijven. Heb je één of meerdere offline winkels?


Google's "near me" optie gebruikt de locatie van een zoeker om de service te bepalen die het beste past bij hun zoekopdracht. Met SEO kan jij zorgen dat je ook goed gevonden wordt als iemand in Google zoekt.


Zijn er naast deze SEO voordelen ook nadelen aan SEO?


Overal zitten nadelen aan, zo ook aan SEO:


  • Tijdsinvestering: SEO-resultaten zijn niet onmiddellijk en vereisen geduld en doorzettingsvermogen. Het kost echt wel even tijd, soms tot enkele maanden, voordat je resultaat ziet. Heb geduld!


  • Veranderingen in de algoritmes van Google: Zoekmachines updaten regelmatig hun algoritmes, wat betekent dat je strategieën voortdurend moeten evolueren. Soms zie je ineens een grote drop in je verkeer. In principe is het vaak zo dat je wordt gestraft als je te veel de zoekmachine wil manipuleren. Daarom is mijn tip: schrijf eigen, unieke, menselijke content. Gooi niet iets in ChatGPT en schrijf letterlijk op wat eruit komt. Probeer vragen van (potentiële) klanten te beantwoorden met je content.

  • Kwaliteit boven kwantiteit: Het produceren van kwalitatief hoogwaardige content is cruciaal. Slechte kwaliteit content kan je rankings schaden. Google geeft soms namelijk penalty's.


  • SEO geoptimaliseerde rotzooi-teksten: zoals ik al zei, er is een ontwikkeling gaande door AI, waarbij teksten door AI worden geschreven en dus eigenlijk gewoon kopieën zijn van bestaande teksten. Maar door slimme AI tools worden ze wel zo geschreven dat ze hoog komen te staan. Google weet dit nog niet altijd even goed tegen te gaan, maar daar gaan ze vast iets op vinden. Ga hier dus niet klakkeloos in mee!


Conclusie

SEO biedt onmiskenbare voordelen voor elk bedrijf dat online zichtbaarheid en groei wil realiseren. Het vereist een strategische aanpak, geduld en voortdurende optimalisatie. Bij Grey Sand Marketing zijn we experts in het navigeren door de complexiteit van SEO en helpen we je graag om de voordelen van SEO volledig te benutten. Ben je klaar om je SEO-strategie naar een hoger niveau te tillen? Laten we samenwerken aan jouw succes.


18 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page