top of page

SEO resultaten meten | Lees het hier + GRATIS dashboard ✅

Foto van schrijver: Joost GrijsenJoost Grijsen

Ontdek hoe je SEO resultaten effectief kunt meten en hoe je daarop bijstuurt. En heb je hulp nodig dan kun je bij mij terecht als Freelance SEO specialist.


Zo kun je jouw seo resultaten meten


Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren hoe belangrijk SEO (Search Engine Optimization) is voor het succes van hun website of onderneming in het algemeen.


Maar hoe weet je of je SEO-strategie werkt? Het antwoord ligt in het meten van je SEO resultaten. In dit artikel duiken we in de kern van SEO metingen en geven we je de tools en technieken om te meten of je werk het gewenste resultaat oplevert. En is dat niet zo? Hoe stuur je dan bij? Ook dat lees je hier!


Waarom het meten van je seo resultaten zo ontzettend belangrijk is


Ten eerste één belangrijke opmerking: SEO is iets van de lange termijn. Vaak heb je niet direct resultaat. Het is een combinatie van:


  • Unieke, menselijke content: Regelmatig goede content produceren. Je mag best hulpmiddelen zoals ChatGPT inzetten voor inspiratie. Maar probeer waardevolle content te maken waarmee je je onderscheidt en voeg altijd je eigen input toe.

  • Zoekwoordanalyse: Blijf zoekwoorden analyseren om over te schrijven

  • Kwaliteitschecks: Doe on-page kwaliteits audits van jouw pagina's om te zien of je ze goed genoeg hebt geschreven

  • Wordt een autoriteit: Zorg voor backlinks van betrouwbare sites. Zo weet Google dat andere sites jou vertrouwen en hun bezoekers graag naar jou sturen.


Zolang jij niet weet hoe jouw geproduceerde content presteert, kun je niet optimaliseren.


Zonder een goed beeld van je prestaties kun je niet bepalen of je strategieën effectief zijn of waar er ruimte is voor verbetering.


Hulp nodig bij het meten van je seo resultaten en je seo strategie? Plan een kennismaking in!





Het meten van je SEO resultaten helpt bij het:


  • Identificeren van succesvolle pagina's en zoektermen in je strategie. Welke kun je uitbouwen, maar welke pagina's kun je juist nog verbeteren?

  • Optimaliseren van je customer journey: welke content slaat aan, welke sluit minder aan? Probeer de goede content meer te verweven in je klantreis.

  • Verbeterpunten: Opmerken van content die niet goed genoeg is, of langzame pagina's etc.

  • Maken van datagedreven beslissingen voor toekomstige strategieën.

  • Conversies: Verhogen van websiteverkeer en conversies.


seo resultaten meten grey sand marketing
Hulp nodig? Grey sand marketing helpt graag je seo resultaten te meten


Gratis seo resultaten meten dashboard


Heb je geen tijd of kennis over hoe je een dashboard kunt bouwen? Dit dashboard is helemaal gratis en met 1 druk op de knop te gebruiken. Je hoeft alleen even je Google Search Console te koppelen! Wil je het gratis dashboard gebruiken? Klik op onderstaande knop.





Met welke tools kun je seo resultaten analyseren? Top 6 seo resultaten tools:


Dit is mijn persoonlijke top 6 van tools die ik zelf veel gebruik om mijn SEO naar een hoger niveau te tillen.


1. Google Analytics: Een essentiële tool voor het meten van websiteverkeer, gebruikersgedrag, en conversies. Let op KPI's zoals sessieduur, bouncepercentage, en paginaweergaven per sessie.

2. Google Search Console: Geeft inzicht in je prestaties in de Google zoekresultaten. Let op je klikfrequentie (CTR), posities van trefwoorden, en de gezondheid van je website.

3. Rank Tracking Tools: Gebruik tools zoals SEMrush of Ahrefs om de posities van je trefwoorden in de zoekresultaten te volgen. Ik gebruik zelf SEranking, deze is super fijn, eenvoudig te begrijpen en goedkoop.

4. Backlink Analyse: Tools zoals Majestic of Ahrefs kunnen helpen bij het analyseren van je backlinkprofiel, een cruciale factor voor SEO succes.


5. Looker Studio: Enorm handig om zelf gepersonaliseerde dashboards te bouwen, maar er zijn vooral ook tal van templates die je simpel kan gebruiken. Je hoeft alleen je eigen Google Analytics of Search Console te koppelen!


6. ChatGPT: Er is natuurlijk veel hype rondom AI, ik gebruik het regelmatig vooral voor het genereren van afbeeldingen. Voor teksten, vooral ook voor de opbouw daarvan, is het ook heel handig. Lees hier meer.


Maar ik ben er wel een voorstander van om zoveel mogelijk zelf te schrijven, dat maakt jou uniek. Je kan ChatGPT gebruiken om efficiënter te schrijven maar ik geloof er nog steeds in dat unieke content creëren waarmee je de top bereikt alleen lukt als je daarvoor je gezonde verstand gebruikt!


💡Tip: vind je het leuk om meer te leren? Volg op LinkedIn mensen in het vakgebied van je interesse. Ik haal veel kennis uit LinkedIn van andere experts. Voeg mij ook toe op LinkedIn!





Belangrijke SEO kpi's om te tracken en op te sturen


  • Impressies: hoevaak worden je pagina's vertoond? Het zegt niet alles maar het zegt alvast of je in de goede richting zit met je content.

  • Doorklikratio (CTR): deze is belangrijk, want hieraan zie je of mensen echt doorklikken. Als je goede pakkende koppen en beschrijfingen schrijft, dan zul je zien dat je CTR gaat stijgen. Maak mensen nieuwsgierig naar jouw content!

  • Organisch verkeer: Het aantal bezoekers dat via zoekmachines op je site komt.

  • Trefwoord rankings: De posities van je belangrijkste trefwoorden in de zoekresultaten.

  • Bouncepercentage: Het percentage bezoekers dat je site verlaat zonder interactie.

  • Conversieratio: Het percentage bezoekers dat een gewenste actie uitvoert, zoals een aankoop of inschrijving.


Tips voor het meten en verbeteren van je SEO Resultaten


  • Focus op kwalitatieve content: Schrijf inhoud die antwoord geeft op de vragen van je doelgroep. Hoge bouncerate? Dan sluit je content bijvoorbeeld niet aan bij de titel van je artikel (en ook niet bij de zoekvraag van de persoon die op je site kwam)

  • Optimaliseer voor mobiel: Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is.

  • Verbeter je site snelheid: Een snelle site verbetert de gebruikerservaring en SEO.

  • Bouw kwalitatieve backlinks: Links van betrouwbare sites verhogen je autoriteit.


Conclusie


Het meten van je SEO resultaten is cruciaal voor het succes van je online aanwezigheid. Met de juiste tools en technieken kun je inzicht krijgen in je prestaties, strategieën verfijnen, en je SEO succes verbeteren.


Bij Grey Sand Marketing help ik je graag, met datagedreven inzichten en strategische expertise om je SEO naar een (nóg) hoger niveau te tillen. Ben je klaar om je SEO resultaten te meten en te maximaliseren? Neem contact op en laten we samen groeien.


Op de hoogte blijven?


Meld je aan voor de nieuwsbrief!





Veel gestelde vragen over seo het meten van seo resultaten


Hoe vaak moet ik mijn SEO resultaten meten?  

SEO heeft altijd even nodig om resultaten te behalen. Maar soms zie je al eerder resultaat. Ik zou adviseren om in ieder geval minimaal wekelijks een kleine check te doen. En maandelijks kun je dan een grotere analyse doen.


Hier moet je op letten; wekelijks:

Zijn er bijvoorbeeld broken links, die naar 404 pagina's leiden (dit kan bijvoorbeeld goed met de tool Ahrefs)? Zijn er dingen veranderd in je linkstructuur die ervoor zorgen dat mensen niet goed kunnen navigeren of je posities zakken ineens enorm? Is je site langzamer geworden? Dat wil je op tijd opmerken. Daarom is wekelijks monitoren erg verstandig.

Kan ik mijn SEO resultaten verbeteren zonder technische kennis?  

Ja, basis SEO zaken zoals content creatie en trefwoord onderzoek kunnen zonder diepgaande technische kennis. Er zijn zoals hierboven genoemd veel tools om dit makkelijk te maken voor je. Vaak zijn deze wel betaald, maar met sommige kom je ook al een heel eind met de gratis versie.


Voor complexere issues is het echter aan te raden om een seo specialist in te schakelen. Ik kan je bijvoorbeeld helpen! Neem dan contact op voor een kennismaking.

Welke kpi's zijn belangrijk om je seo resultaat te meten?

Hoe lang duurt het voordat SEO werkt?


14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page